Sunday, May 6, 2018

AWAS!!..LUKA AKIBAT KENCING MANIS BOLEH MENYEBABKAN MASALAH LEBIH BAHAYA


Diabetes atau penyakit kencing manis adalah penyakit yang terjadi apabila meningkatnya kadar gula dalam darah tanpa dapat dikawal. Peningkatan ini terjadi disebabkan terdapatnya gangguan pada sistem metabolisme tubuh. Organ pankreas yang sepatutnya menghasilkan insulin tidak dapat lagi menghasilkan hormon insulin sesuai dengan bilangan yang diperlukan oleh badan pesakit.
.
Walaupun glukosa merupakan zat yang penting untuk kesihatan tubuh, namun glukosa yang terlalu banyak di dalam tubuh akan membuatkan tubuh kita berada dalam bahaya terutama bagi pesakit diabetes. Ia akan menyebabkan luka di tubuh kita lambat sembuh.
.
Kencing manis dikategorikan sebagai penyakit kronik dimana tubuh kita gagal menggunakan gula dan glukos seperti yang sepatutnya. Ia boleh menyebabkan banyak komplikasi, seperti melambatkan penyembuhan luka, kerosakan saraf (neuropathy), sistem imun lemah dan salur darah sempit.

10 Tanda Dan Gejala Diabetes

Menurut sumber Kementerian Kesihatan Malaysia, ada beberapa tanda umum yang dialami oleh pesakit diabetes. Walau bagaimanapun, tak kesemuanya dihidapi oleh pesakit diabetes. Ia bergantung kepada tahap kesihatan badan pesakit itu sendiri:

✔Jumlah air kencing lebih banyak dan kerap kencing
✔Sering cepat rasa lapar atau haus.
✔Lapar yang berlebihan atau makan banyak.
✔Urin mengandungi paras gula yang tinggi.
✔Berat badan turun mendadak.
✔Rasa kebas pada hujung saraf di telapak tangan dan kaki.
✔Mengalami rabun penglihatan.
✔Cepat penat dan lemah sepanjang masa.
✔Luka lambat sembuh.
✔Mudah terkena jangkitan kuman terutama pada kulit.

Tetapi apa yang merisaukan adalah, selalunya pesakit diabetes tidak dapat kesan awal melainkan diabetes sudah mencapai paras kritikal dan disahkan oleh doktor. Jadi cara utama nak cek adalah dengan membuat ujian darah sekurang-kurangnya sekali setahun. 

Ujian boleh dibuat di mana-mana klinik kesihatan di seluruh Malaysia.


Simptom Luka Diabetes Lambat Sembuh

Oleh Kerana Luka Kencing Manis Lambat Sembuh Kadang kadang Sampai Berulat. Diabetes adalah satu keadaan di mana badan tidak berkesan menggunakan gula. Seramai 3.5 juta penduduk dewasa di Malaysia menghidap diabetes dan daripada jumlah tersebut, separuh (9.2 peratus) tidak mengetahui bahawa mereka menghidapi penyakit tersebut. dan kira-kira 15 peratus daripadapesakit kencing manis mengalami ulser kaki. Ulser kaki adalah luka yang paling biasa bagi golongan ini. Penyembuhan luka akan menjadi perlahan bagi pesakit kencing manis.

Satu perkara penting yang perlu diingat tentang luka pesakit kencing manis adalah bahawa ia sembuh dengan sangat perlahan dan boleh jadi lebih teruk dan memerlukan pemantauan rapi. Terdapat beberapa sebab kenapa penyembuhan luka pesakit kencing manis lambat sembuh


Luka adalah cedera pada kulit sama ada melecet, terkoyak, terpotong atau ulser. Walaupun berbeza keadaan atau penyebabnya, penjagaan luka adalah untuk tujuan yang sama iaitu :
✔Supaya cepat sembuh
✔Untuk mengelakkan jangkitan lebih teruk
✔Supaya tidak meninggalkan parut atau tidak menyebabkan parut. 
✔Pemilihan ubat luka amatlah penting, Ianya bagi memastikan luka cepat sembuh dan bahan-bahan yang terdapat di dalam ubat luka terbaik dan sesuai.
✔Hal ini bagi mengelak daripada terjadinya perkara yang tidak diingini. Jika salah dalam pemilihan ubat, ia boleh menyebabkan luka menjadi berair dan semakin teruk. 
.
==========
5 langkah awal bagi mengelak luka berlaku, antaranya;
==========
✔Elak tapak kaki dari terlalu kering. Boleh sapukan baby oil atau olive oil bagi mengelak dari kaki merekah dan senang terluka.
✔Kaki perlu dilap sebelum dan selepas keluar dari tandas kerana fungus lebih cepat berjangkit terutama di celah-celah jari.
✔Pesakit perlu memeriksa stoking selalu dari adanya batu kecil atau objek tajam.
✔Sentiasa memakai kasut yang bersesuian semasa berjalan. Elakkan selipar atau sandal yang mendedahkan jari kerana ia menyebabkan kaki mudah luka.
✔Sentiasa memeriksa kaki sebelum tidur dengan menggunakan cermin bagi kawasan yang sukar dilihat.
.
KAMI ADA CARA UNTUK MERAWAT LUKA KENCING MANIS


TAK PERCAYA? JOM CUBA FIRMAX3 atau TERUS MENDERITA SEUMUR HIDUP...


BERTINDAKLAH SEGERA sebelum anda KEHILANGAN orang TERSAYANG!! NYAWA mereka tidak terbanding dengan WANG RINGGIT!!


Dapatkan Sekarang
Penawar Ajaib Firmax3
Wasap :
+6016-256 3986
+6010-765 3421

klik link di bawah untuk PEMBELIAN SEGERA!!
RAWAT sebelum TERLAMBAT!!





Dan dapatkan e-book panduan Tentang Produk PERCUMA!!

No comments:

Post a Comment